Terug naar overzicht

Ruim 2.200 publieke laadpalen verlagen deze winter de stroompiek

17 nov. 2025

66% van de publieke laadpalen in het Enexis-gebied is inmiddels geschikt voor netbewust laden. Dit is mogelijk gemaakt dankzij een samenwerking tussen Enexis, Vattenfall, Allego en Equans. Van deze geschikt gemaakte laadpalen starten met ingang van vandaag ruim 2.200 daadwerkelijk met netbewust laden. Dit betekent dat het laadvermogen tijdens piekmomenten komende winter wordt verlaagd om overbelasting op het stroomnet te voorkomen. Dit helpt om kritieke stroomnetten te ontlasten of draagt bij aan het oplossen van knelpunten op het laag- en middenspanningsnet.

Elektrische auto’s: flexibel laden maakt het verschil

Het aantal publieke laadpalen in Enexis-gebied groeit snel. Momenteel zijn er ongeveer 15.000, en een verdubbeling wordt de komende jaren verwacht. Eén laadpaal vraagt op vol vermogen evenveel stroom als drie tot vier huishoudens samen. Elektrische auto’s zijn geschikt om flexibel te laden omdat het opladen doorgaans niet direct hoeft, maar slim kan worden verspreid, bijvoorbeeld ’s nachts of overdag bij veel zon. Door laadmomenten meer te spreiden, wordt het volle stroomnet ontlast en benutten we het efficiënter. Hiermee kunnen elektrische auto’s een belangrijke bijdrage leveren aan het voorkomen van overbelasting van het stroomnet.

Volle stroomnet ontlasten

Onlangs waarschuwde Enexis voor het risico van overbelasting tijdens piekmomenten (tussen 07.00-10.00 uur en 16.00-21.00 uur) op koude winterdagen, vooral op 22 kritieke locaties in het Enexis-gebied. Enexis en laadpaalaanbieders Vattenfall, Allego, Equans zorgen er daarom voor dat 2.200 publieke laadpalen in deze gebieden vanaf heden gaan helpen bij het tegengaan van overbelasting van het stroomnet.

Netbewust gebruik van publieke laadpalen

Netbewust laden betekent dat elektrische auto’s aan publieke laadpalen opladen binnen de mogelijkheden van het stroomnet. Deze winter wordt de laadsnelheid op vaste momenten automatisch verlaagd op werkdagen tussen 16.00 en 21.00 uur. Vanaf de winter van 2026-2027 volgt het laadpunt flexibel de actuele netbelasting. Als het stroomnet bijna vol is, wordt het laden bijgestuurd – 24 uur per dag, zeven dagen per week. Om dit te managen is er een softwarekoppeling gemaakt tussen Enexis en de laadpaalaanbieders.

Wat merkt de EV-rijder deze winter en in de toekomst?

Dankzij slimme techniek merken de meeste elektrische rijders weinig van netbewust laden. Tijdens drukke uren, vooral in de winterse avondpiek (tussen 16.00 – 21.00 uur), kan het voorkomen dat de auto tijdelijk met een lagere snelheid oplaadt of even pauzeert. Buiten de piekuren wordt automatisch het vermogen weer opgebouwd tot vol vermogen en kunnen elektrische rijders vervolgens weer op volle snelheid laden. In de praktijk is de auto meestal voldoende opgeladen wanneer deze weer nodig is, omdat voertuigen vaak langer aan de laadpaal staan dan strikt noodzakelijk. Bij een groot aantal laadpalen kan netbewust laden worden uitgezet voor urgente situaties door middel van een zogeheten opt-out. De auto laadt dan op normale snelheid op. De beschikbaarheid van deze functie verschilt per laadpaalaanbieder.

Samenwerken aan een toekomstbestendig energiesysteem

Netbeheerders Enexis, Liander en Stedin werken samen met het Rijk, provincies (via NAL-regio’s), gemeenten, laadpaalaanbieders, ElaadNL en bedrijven om netbewust laden op steeds meer plekken mogelijk te maken. Zo bouwen we aan een toekomstbestendig energiesysteem. Voor meer informatie: www.netbewustladen.nl