Van Autoloze Dinsdag naar autovrij

Na het succes van de Autoloze Dinsdagen, sluit Enexis Groep zich vanaf het najaar van 2019 aan bij een nieuw landelijk initiatief namelijk ‘Ik neem Autovrij’. De campagne ‘Ik neem Autovrij’ is een initiatief van coalitie Anders Reizen, die deze campagne met communicatie-activiteiten ondersteunt. Anders Reizen is een samenwerking van zo'n 50 bedrijven en organisaties die zich inzetten voor duurzamer zakelijk verkeer. Enexis Groep is lid van deze coalitie.

Die vraag staat centraal in de campagne ‘Ik neem Autovrij’ die bedrijven en hun werknemers ertoe aanzet om met fiets, trein, tram, bus of lopend naar het werk te gaan. Doel is dat steeds meer mensen het zichzelf gunnen om de auto een dagje te laten staan. Autovrij nemen is immers een cadeautje aan jezelf; geen file, geen stress, wel ontspanning, werken, lezen of lekker buiten zijn.

Doe mee!

Organisaties en bedrijven kunnen zich via de site ikneemautovrij.nl aansluiten bij de campagne en zo werknemers en anderen stimuleren autovrij te nemen. Medewerkers worden opgeroepen hun verhaal te delen op social media. Zo moet er een positieve beweging op gang komen van mensen die zichzelf trakteren op een dag zonder auto. De beweging moet een structureel effect krijgen op het reisgedrag van mensen en bijdragen aan minder CO2 uitstoot en minder files.

Enexis Groep heeft zich ook aangesloten bij dit landelijke initiatief en roept mensen op om het gewoon een keer te doen en het voor het gemak in je agenda te zetten.

 

Ervaringen met de auto laten staan

Enexis Groep heeft in 2017 drie Autoloze Dinsdagen intern georganiseerd. Hieronder lees je onze belangrijkste resultaten en ervaringen.

RESULTATEN

Deze Autoloze Dinsdagen leverden een daling op van 72% in het autogebruik. Een groot gedeelte (40%) van de medewerkers werkte thuis, ongeveer 20% kwam met het openbaar vervoer en 15% besloot om de fiets te pakken. Om thuis te kunnen werken werd er massaal gebruik gemaakt van Skype en telefoon. Duurzaam reizen was wekenlang hét gesprek was van de dag en heeft blijvend reisgedrag veranderd bij een groep mensen.

VIJF BELANGRIJKSTE ERVARINGEN

  1. Draagvlak: Zorg voor draagvlak binnen het hoger management.
  2. Voorbereiding: Bereid de dagen goed voor. Er komt meer bij kijken dan je aanvankelijk denkt.
  3. Boodschap: Denk goed na over de framing. Wil je verplichten of wil je verleiden?
  4. Terugkoppeling: Koppel direct resultaten terug, zowel aan medewerkers, directie als OR.
  5. Leren: Gebruik de reacties en inbreng vanuit de organisatie tijdens deze dagen om het mobiliteitsplan aan te scherpen.

Meer inspiratie! Lees hier meer. Succes.