Facturatie

Facturatie

Facturatie & kaders

Heeft u een factuur voor een van de bedrijven van de Enexis Groep? Zorg dan voor een juiste tenaamstelling en verzending naar het betreffende bedrijf.

In onze normenkaders staan alle gegevens waaraan een factuur moet voldoen. Dit zijn wettelijke verplichtingen, fiscale verplichtingen en gegevens die van belang zijn voor de administratie van de Enexis Groep.

Vanaf 1 november 2020 accepteert Enexis Groep geen facturen meer zonder formele bestelopdracht. Het vermelden van een geldig PO-nummer op de factuur is daarmee verplicht. Uw opdrachtgever verstrekt u het PO-nummer middels een formele bestelopdracht.

E-facturatie

Sinds 2019 is Enexis Groep overgestapt op e-facturatie. Hiermee kunnen facturen volledig digitaal verwerkt worden. Dat is gemakkelijker en kost minder tijd. Samen met onze leveranciers zorgen we ervoor dat de overstap zo soepel mogelijk verloopt.

Welke kanalen gebruikt Enexis Groep?

Enexis Groep maakt gebruik van twee opties om onze leveranciers aan te sluiten op e-facturatie:

 
  • Simplerinvoicing
    beveiligde verbinding gebaseerd op de Europese Peppol standaard
  • E-mail
    verbinding via het toesturen van xml facturen in de e-mail.
 
171006_2470.jpg

Hoe werkt het?

Vrijwel alle boekhoudsystemen zijn geschikt voor e-facturatie middels XML bestanden. Als leverancier van Enexis Groep (of een van de aan haar gelieerde bedrijven) vragen we u om uw bedrijf aan te melden via onderstaande formulier. 

Na ontvangst van het formulier nemen wij contact op om het aansluitproces in gang te zetten. Er zijn geen kosten verbonden aan dit proces.

Contact

Voor vragen over het nieuwe E-factureren kunt u contact opnemen met de afdeling Bestellen & Betalen via mail of 088-857 88 00. 
Of neem een kijkje bij de veelgestelde vragen op deze pagina.

Veelgestelde vragen

Wat is elektronische facturatie?

Bij e-facturatie kan een factuur volledig automatisch worden verwerkt in de administratie zonder dat hiervoor handmatige handelingen nodig zijn. Kortom: machine-2-machine. Dit kan doordat het digitale bericht voldoet aan een afgesproken structuur en daarmee kunnen ook geen interpretatieverschillen optreden.

 

Wat is een e-factuur precies?

Een echte elektronische factuur is opgemaakt in UBL en bestaat uit voor gedefinieerde velden. Financiële software kan de e-factuur automatisch inlezen en foutloos boeken in de administratie. Dit in tegenstelling tot facturen die bestaan uit andere formaten zoals PDF, Word of Excel.

Wat is UBL?

UBL is de afkorting van Universal Business Language. Het geeft in bestandsvorm de inhoud van een elektronische factuur weer. Het is feitelijk niets meer dan een serie afspraken over een digitale gegevensstructuur in een bepaald standaard formaat. Een UBL-factuur kan door ieder boekhoudprogramma die zich aan dit standaardformaat houdt worden inlezen en zo automatisch worden geboekt. Enexis hanteert de UBL 2.1 standaard voor de binnenkomende facturen. 

Wat zijn de voordelen van e-factureren?

  • Gemakkelijker: de verwerking verloopt automatisch
  • Sneller: de papierstroom blijft achterwege
  • Nauwkeuriger: geen fouten door handmatige verwerking
  • Duurzamer: minder papierverbruik en een lagere CO₂-uitstoot

Welke mogelijkheden zijn er om een e-factuur aan Enexis te sturen?

  • E-factuur indienen vanuit uw (boekhoud)softwarepakket via Simplerinvoicing.
  • Rechtstreekse koppeling via een webservice.
  • E-factureren in UBL 2.1 formaat via de mail sturen.

Ik wil simpel facturen kunnen ontvangen / verzenden. Hoe kan ik gebruik gaan maken van Simplerinvoicing?

Door je aan te sluiten bij een van de partijen die momenteel in het netwerk aanwezig zijn. Ook zou je naar je eigen software of factuur dienstverlener kunnen gaan om aan te geven dat je gebruik wilt maken van het Simplerinvoicing netwerk. Zij kunnen zich dan aansluiten bij het netwerk, zodat al hun gebruikers dan ook toegang krijgen tot alle andere gebruikers in Simplerinvoicing.

Hoe kan ik e-factureren via de mail sturen?

Indien je een softwarepakket hebt waarin e-factureren mogelijk is kun je door middel van een instelling een xml bestand toevoegen aan de mail. Deze moet voldoen aan de UBL 2.1 standaard om correct verwerkt te worden. Na een testfactuur en afstemming met Enexis kun je voortaan op deze manier factureren.